Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Duri Kuantan & Sebarau Bentong

Seminggu sebelum puasa saya dan 2 orang sahabat telah pergi ke Kuantan atas urusan kerja...Memang telah menjadi lumrah kepada kebanyakan kaki pancing, Joran sentiasa  di sisi, begitu juga dengan saya, kemana sahaja saya pergi, joran haruslah dibawa bersama. Pada sebelah malam kami telah mengambil kesempatan untuk memancing di Tanjung Lumpur. Kebetulan semasa kami sampai di lokasi memancing air  tengah surut, jadi peratusan untuk mendapatkan ikan agak rendah...

Setelah menunggu hampir satu jam dan beberapa kali mata tersangkut di dasar sungai, akhirnya saya berjaya menaikan seekor ikan duri..

Kemudian diikuti dengan Sham, juga manaikan ikan duri..Malam tu cuma ikan duri sahaja yang tertarik dengan umpan kami...mungkin malam tu malam ikan duri se Kuantan....

Keesokan harinya kami bertolak balik ke Kuala Lumpur..Dalam perjalanan  kami singgah di Bentong untuk merehatkan diri di tepi sebatang anak sungai..Sedang kami menghirup udara segar dan diulik angin sepoi-sepoi bahasa, tiba-tiba saya ternampak sekumpulan ikan bermain dipermukaan air. Maka timbulah persoalan dibenak fikiran saya, ikan apakah itu, didorong perasaan ingin tahu saya pun pergi melihat..rupa-rupanya sekumpulan ikan sebarau tengah bergurau senda...saya terus pergi  mengambil joran...saya mulakan dengan teknik casting, tetapi tidak berjaya memikat seekor sebarau pun..saya hampir kehilangan idea teknik apakah lagi ingin digunakan, umpan pun xder sebab tak rancang nak memancing semasa perjalanan balik..tiba-tiba kami ternampak belalang, kami cuba menggunakan belalang sebagai umpan..selang beberapa minit seekor sebarau menyambar umpan belalang dan akhirnya sebarau tersebut berjaya di naikkan...selepas sesi bergambar, sebarau tadi dilepaskan semula untuk generasi akan datang..

4 ulasan:

1. kalo dah kekuantan tu..baik pegi tg.gelang..tak pun perlabuhan kuantan ..port baek pya..tp jgn lupa ajak kawan..kehkehkeh..

BalasPadam
  2. port sebarau tu katne..cer masukkan map ckit..leh kawan merepet nati..

3. mana slide show nyer bro..da bleh ke blom..

4. Farid : Mana boleh bagi tau kat mana port tu, nanti ko buat liga kumpau pulak kat situ..nanti kalau ada masa kita pergi sekali kat port tu...