Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Hari Buruh di Kolam Tow Foo

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Bagi kebanyakan orang, cuti 1 Mei akan dimanfaatkan dengan aktiviti bersama keluarga, sama ada berkelah atau melawat tempat-tempat menarik... Tetapi bagi kaki pancing cuti 1 Mei adalah cuti untuk memancing... buktinya sebaik sahaja saya sampai ke Tow Foo pada jam 1.00 pagi (1 Mei ) kolam telah dipenuhi dengan kaki-kaki pancing... ini semua tidak mematahkan semangat saya, saya masih mengharapkan agar ada pemancing yang akan balik dalam jam 2.00 @ 3.00 pagi. Harapan tinggal harapan tiada seorang pemancing pun yang balik, ... pada mulanya saya fikir nak tunggu sampai pagi jer, nak tunggu partner saya si Farid, sebab sekarang ni beliau tengah kerja( Walaupun saya acap kali meracun beliau untuk ponteng kerja, tetapi beliau tetap jugak nak pergi kerja).  Tapi saya tak boleh sabar apabila mendengar jeritan mesin pemancing-pemancing lain disambar ikan...maka saya pun membuat satu keputusan yang drastik, saya terpaksa memancing didalam semak berhampiran dengan padang golf... .rupa-rupanya, inilah salah satu lubuk di Tow Foo....



Pacu
Tangkapan pertama saya....seekor pacu yang beratnya hampir 4 kg berjaya dinaikkan sebaik sahaja umpan dilemparkan...

Pacu
 Pada mulanya saya menyangkakan tangkapan pertama hanyalah kebetulan... tetapi selang sepuluh minit saya melempar umpan.... joran saya melendut lagi, mesin menjerit bagaikan dirasuk histeria.. maka seekor lagi pacu berjaya saya tewaskan..

Patin
Kemuadian diikuti dengan Patin..

Pacu

 Kemudian Pacu.....

Patin
Diselangi dengan patin pulak... Adoi hai tangan dah lenguh ni... dah lah sorang2, sauk pun xder...nayer betul..

Pacu
Kemudian Pacu pulak..

Patin
Dalam jam 5.00 pagi, ikan tak makan lansung... jadi dapat lah saya melelapkan mata...... Tiba-tiba tidur saya dikejutkan dengan bunyi mesin yang menjerit, lantas saya mencapai joran, maka bermulalah aksi pertarungan antara saya dan peragut umpan...... dan akhirnya seekor patin berjaya saya tewaskan..

Pacu
Jam pun dah menunjukkan masa 7.30 pagi...ini adala masa yang sesuai untuk memancing...

Pacu
Ternyata apa yang saya fikirkan benar belaka... lebih kurang 10 minit umpan dilemparkan saya berjaya menarik perhatian seekor pacu, akhirnya 2 minit bertarung, pacu tersebut berjaya saya tewaskan..

Patin
Kemudia umpan saya disambar patin pulak..

Pacu
Kemudia diikuti dengan Pacu...

Patin
Setelah tali perambut putus beberapa kali (mungkin kerja si pacu) akhirnya saya berjaya menaikkan seekor patin... ini adalah patin terbesar dalam trip kali ini..beratnya 5.15  kg....


Secara keseluruhannya trip kali ini amat berjaya... walaupun pada awalnya saya hampir putus asa sebab semua port dah penuh... tapi hasil dari percubaan saya memancing di tepi semak berhampiran padang golf rupa-rupanya memang membuahkan hasil...

No comments:

Post a Comment

Post a Comment