Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Tongsan Tow Foo

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Disebabkan sudah lama tidak menjejakan kaki ke kolam Tow Foo, maka pada pertengahan bulan Mac yang lepas aku telah berkomplot dengan Farid kumpauleague untuk memancing disana.



Membeli peralatan di Kepong Tackle

Dalam perjalanan kami telah singgah di Kepong Tackle untuk membeli peralatan sebagai persediaan untuk menduga kolam Tow Foo.

Antara umpan yang digunakan

Ini antara umpan yang aku gunakan untuk menduga kolam tow foo pada komplot kali ini. Dua keping roti Gardenia dibalut pada dua mata kail dan dicelup dengan sos ciptaan sendiri sebelum dilempar ke tengah kolam.
Patin
Setelah 3 jam menunggu tanpa sebarang ragutan, tiba-tiba joran aku melentur, tali keluar tanpa henti, aku mencapai joran dan membuat satu sentapan menyebabkan ikan memecut tanpa henti. Pertarungan berlanjutan  lebih kurang 4 minit, dan akhirnya aku berjaya menewaskan seekor patin yang beratnya lebih kurang 4 kg.

Lokasi ikan melarikan umpan

Sedang aku memasang umpan tiba-tiba joran Farid pula melentur, tali keluar tanpa henti, beliau mengetatkan drag namum tali masih juga keluar. Ikan telah membawa umpan hingga ke hujung kolam iaitu ke arah B dalam gambarajah. Dianggarkan jarak A ke B adalah 70m - 80m, kami mula rasa bimbang, kerana tali yang digunakan hanya berkekuatan 25lb. Setelah 4 minit melayan asakan ikan, apa yang dirisaukan selama ini menjadi kenyataan, tali utama tiba-tiba putus semasa pertarungan. Maka berakhirlahimpian Farid untuk menewaskan ikan tersebut.

Tongsan 10.8 kg
Suasana kolam kembali sunyi, mungkin ikan terperanjat disebabkan kekecohan pertarungan Farid dengan ikan sebentar tadi. Satu jam menunggu, tiba-tiba joran aku pula melentur. Aku membalas dengan satu sentapan dan ikan terus memecut ke tengah kolam, aku mengetatkan drag untuk mengurangkan pecutan ikan. Pecutan ikan mula perlahan, namum ianya masih bertenaga. Setelah hampir 6 minit   aksi ikan mula menjadi lemah, aku mengambil kesempatan ini dengan mengarau mesin secepat mungkin dan akhirnya aku berjaya menewaskan seekor tongsan yang beratnya 10.8 kg.

Secara keseluruhannya komplot kali ini agak kurang memuaskan. Kebiasaanya kami berjaya menewaskan lebih dari 4 ekor ikan dalam satu-satu trip. Semejak Tow Foo mengadakan jackpot bulanan, kuantiti ikan yang berjaya ditewaskan semakin kurang, ini mungkin disebabkan sudah terlalu ramai pemancing menduga Kolam Tow Foo.


2 ulasan: