Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Toman Lombong Puchong

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Pada hujung bulan Oktober aku telah berkomplot dengan Chef Endrawan untuk memburu Toman di lombong Puchong. Komplot kali ini mengunakan teknit casting dan berkonsepkan catch and release (CNR). Urusan penyewaan boat fiber telah dilakukan oleh Chef Endrawan dan guide kami ialah En.Norhisham Mohd Nordin.

Lombong Puchong
Seawal jam 8.00 pagi kami telah sampai di tepi lombong. Terdapat beberapa pemancing sedang memancing. Kebanyakan mereka memancing secara land based fishing dan menggunakan teknik casting.

Lombong Puchong
Lokasi pertama yang dibawa oleh En.Norhisham Mohd Nordin, terdapat sekelompok anak ikan haruan dipermukaan air, namum induknya tidak dapat dijinakkan dengan gewang.

Lombong Puchong
Lokasi kedua, beberapa sambaran diterima namum ikan tidak menyambar betul-betul pada gewang dan kami masih gagal menaikan seekor ikan pun dilokasi tersebut.

Norhisham Mohd Nordin danToman
En.Norhisham Mohd Nordin membawa kami ke lokasi yang lain, terdapat sekumpulan anak toman dipermukaan air. Kami melontar gewang namun masih gagal memikat induknya. En.Norhisham Mohd Nordin menukar gewang dari buzzbait ke popper frog dan hasilnya beliau berjaya menjinakkan seekor toman bersaiz sederhana.

Lombong Puchong
Lebih kurang jam 10.30 pagi suasana dipermukaan lombong menjadi gamat, toman mula bermain dipermukaan air. Beberapa kelompok anak ikan toman dapat dilihat memburu ikan-ikan kecil.

Toman yang aku dapat (curut jerr)
Buzzbait digunakan untuk memikat siinduk namun masih gagal. Aku menukar  buzzbait dengan popper frog dan hasinya aku berjaya menjinakan anak toman.

Aksi Chef Endrawan
Aktiviti casting diteruskan ke beberapa lokasi, beberapa ekor toman besaiz sederhana hanya sekadar mengejar gewang namum masih "liat" untuk membaham gewang.

Chef danToman

Chef Endrawan menukar  gewang pencil ke popper dan hasilnya seekor lagi toman saiz sederhana berjaya ditewaskan.

Pada jam 1.00 petang aktiviti memancing terpaksa ditangguhkan sementara kerana keadaan cuaca yang tidak mengizinkan. Jam 5.00 petang aktiviti memancing disambung semula sehingga jam 7.00 malam.







1 ulasan: