Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Terjah Lubuk Haruan Pasir Mas (Siri 4)

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Seperti yang dijanjikan dalam Terjah Lubuk Haruan Pasir Mas (Siri 3). Kali ni aku update pula hasil aku terjah lubuk haruan pada hari ke empat. Kali ni aku komplot dengan Pak Su, beliau nak bawa aku ke lubuk dia mancing haruan. Katanya lubuk ni jauh sikit, jadi kena bertolak awal.

Jalan ladang getah
Kami bertolak jam 7.00 pagi, perjalanan mengambil masa 2 jam melalui kawasan kampung dan ladang getah. Sampai di satu kawasan kami terpaksa berjalan kaki hampir 30 minit disebabkan kereta tidak boleh memasuki kawasan tersebut.
Lubuk haruan

Setelah hampir 30 minit menapak, kami sampai disatu kawasan yang luas dan dipenuhi dengan parit serta lopak-lopak air.

Parit ladang getah
Aku dan Pak Usu berpecah, kami memancing disepanjang parit dan lopak air.
Setiap parit pasti mendapat hasil antara 2 ekor  hingga 4 ekor ikan haruan. Yang lucut pun banyak.

Hasil hari ke empat terjah lubuk haruan Pasir Mas

Setelah hampir 3 jam  memancing Pak Usu ajak aku balik, katanya dia ada kenduri (kacau betul la, aku tengah syok casting haruan, dia ajak balik pulak).

"Tak po Rizal esok kita mari lagi, esok kita ngail lama sikit" itu janji Pak Su kat aku. "Ok no problem Pak Su, esok jam 7.00 pagi saya datang rumah Pak Su".

*Terjah Lubuk Haruan Pasir Mas (Siri 5) akan di update pada entry akan datang.