Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Pantai Pengkalan Balak, Melaka

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Pada pertengahan bulan Jun aku telah menghadiri satu mesyuarat tahunan selama 4 hari 3 malam  di Pengkalan Balak, Melaka. Mesyuarat bermula dari jam 8.00 pagi hingga 5.30 petang. Dari 5.30 petang hingga jam 7.00 malam ialah waktu riadah dan 8.30 malam sambung semula mesyuarat hingga jam 10.30 malam.

Jadi aku ambil kesempatan untuk memancing pada waktu riadah dan waktu selepas habis mesyuarat, memang letih tapi nak buat macam mana, tak kan nak tengok jer laut tu."Kalau joran dalam bilik, bukan kaki pancing namanya".

Memancing malam di pantai Pengkalan Balak Melaka
Malam pertama aku di pantai Pengkalan Balak, aku mula memancing dari jam 12.00 malam, lesen pertama aku ialah seekor ikan gelama. Banyak juga ikan yang makan umpan tapi susah nak kena sebab aku guna mata kail saiz besar.

Ikan Gelama
Memang silap aku, cuma bawa mata kail saiz besar. Ingat nak cari pari, duri atau ikan-ikan yang bersaiz besar. Ialah masa aku search kat google banyak jugak orang naik ikan besar-besar kat sini. Jadi aku pun terpengaruh la, tak pa esok minta tolong brother kat resort ni tolong belikan mata kail saiz kecil.

Penyu Karah Bertelur
Tengah aku menunggu sentapan dari penghuni pantai Pengkalan Balak, tiba-tiba aku ternampak beberapa orang pergi ke satu sudut pantai yang tidak berapa jauh dari aku. Mereka menyuluh lampu kearah satu "benda" hitam yang bergerak-gerak. Atas sifat ingin tahu aku pun menyebuk lah pergi tengok, rupa-rupanya "benda" hitam yang bergerak-gerak tu ialah seekor penyu Karah yang sedang bertelur.

Ini lah first time aku tengok panyu berteluk secara live, memang tak rugi lah aku turun memancing malam ni, walaupun "kumpaw" tapi aku dapat tengok penyu bertelur dengan mata kepala aku sendiri. Lebih kurang 3 jam baru lah penyu ni habis bertelur dan perlahan-lahan kembali ke laut. Aku pun dah mengantuk, terus balik sebab esok pagi ada mesyuarat lagi.

Memancing di pantai Pengkalan Balak, Melaka
Masa tea braek jam 10.00 pagi aku dah minta tolong brother kat resort tempat aku mesyuarat belikan mata kail saiz kecil. Jam 6.30 petang baru aku berkesempatan untuk memancing sebab mesyuarat hari ni break lewat sikit.

Ikan Todak
Lontaran pertama terus disambar todak, petang ni memang menjadi. Tak perlu lempar umpan jauh ketengah, cukup sekadar beberapa meter dari gigi air dan mengarau kekili perlahan-lahan.

Ikan Bebolos
Ikan bebolos juga banyak memakan umpan, kadang-kadan 2 ekor sekali naik.

Hasil memancing di pantai Pengkalan Balak
Ini lah hasil keseluruhan aku memancing selama 30 minit di pantai Pengkalan Balak. Alhamdulillah ikan memang galak memakan umpan. Kesemua ikan yang aku dapat aku bagi dekat brother yang tolong aku belikan  mata kail pagi tadi. Mungkin ikan tu memang rezeki beliau sebab menolong aku.

"Trip Pulau Sembilan" akan di update pada entry akan datang

7 ulasan:

1. Balasan
    1. Betul tu Si Pari-Pari...Alang-alang dah bawa joran.. terpaksa la mancing (terpaksa konon..huu.huu.)

Padam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

BalasPadam
  3. Seronok tgk abg2 hensem2 memancing kat situ nati.cikgu teman kn abg yeeerrr hihihihi