Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Toman Juvana

Assalamualaikum dan salam sejahtera...  seminggu selepas trip di perairan Tioman, aku kembali semula memburu toman dilubuk kegemaran aku.Seperti biasa aku akan sampai lebih kurang jam 8.00 pagi. Cuaca yang baik dan cerah pada pagi ini memberikan suasana yang sesuai untuk memancing toman.

Lubuk teratai
Lokasi pertama aku ialah kawasan yang dipenuhi teratai. Aku menggunakan artificial frog untuk memikan toman yang bersembunyi di antara teratai dipermukaan tasik.

Merehatkan diri
Satu jam melempar artificial frog namun seekor toman pun tidak sudi menyambar. Aku merehatkan diri sambil memerhati permukaan tasik, mana lah tahu ternampak kumpulan anak toman dipermukaan air. Namun satu kumpulan toman pun aku tak nampak.

Mata kail yang dirosakkan
Aku beralih ke tebing tasik, aku menukar gewang ke jenis bad dog pencil lure bersaiz 8 mm. Aku melempar gewang dan menarik gewang supaya berenang menyusuri tebing tasik. Selepas lima atau enam kali melempar gewang, satu sambaran kuat terhadap gewang berlaku. Pertarungan berlaku hampir 5 minit dan  akhirnya ikan berjaya melepaskan diri dengan merosakkan mata kail pada gewang.

Selepas menukar mata kail pada gewang aku membuat beberapa lagi lontaran ditempat yang sama. Seekor toman bersaiz juvana berjaya aku tewaskan dan dilepaskan semula untuk populasi toman di tasik ini.

"Pantai Pengkalan Balak Melaka" akan di update pada entry akan datang



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan