Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Terjah Lubuk haruan Penang


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera... Dua minggu selepas aku balik dari terjah lubuk haruan di Machang aku pergi pula terjah lubuk haruan di Penang. Terjahan kali ini adalah diatas pelawaan adik aku yang menetap di Penang.

Lubuk "Sang Bedal"
Terjahan kali ini dilakukan selama dua hari, hari pertama aku terjah beberapa lubuk haruan di Seberang Jaya, lubuk "sang bedal" adalah lubuk pertama yang aku terjah, hasilnya "kumpau" sebab takut kena bedal, aku memancing sekejap sahaja..

Haruan bersaiz juvana
Setelah kumpau di lubuk sang bedal aku terjah pula beberapa lubuk di Permatang Pauh, hasilnya 3 ekor haruan bersaiz curut berjaya aku perolehi.

Lubuk "Karpet Hijau"
Setelah hampir kumpau dihari pertama, hari kedua aku komplot dengan adik aku. Beliau membawa aku ke tempat yang beliau biasa memburu sikepala ular. Tempat pertama adalah di Sg Lokan, tempat memang menarik. Permukaan air dipenuh dengan "karpet" hijau.

Haruan bersaiz juvana

Haruan bersaiz juvana
Setiap  dua atau tiga kali lontaran pasti ada yang menyambar, cuma saiznya antara 350g hingga 700g sahaja.
Antara lubuk yang diterjah
Kami meneruskan terjahan, beberapa lubuk haruan kami temui, ada yang berpenghuni dan ada juga yang kosong bergitu sahaja.


Parit yang berpenghuni
Terjahan diteruskan hingga ke Kg Manggis dan kg Tok Sani, beberapa parit kami terjah,banyak juga sambaran yang diperolehi, tetapi cuma 3 ekor yang bersaiz curut berjaya ditawan. 

Parit yang berpenghuni
Terjahan diteruskan hingga ke Sg Dua dan Sg Perai, banyak juga parit dan paya yang dijumpai.

Lubuk Air Hitam
Antara paya yang paling banyak hasilnya, kami namakan lubuk air hitam

Double strike di lubuk Air Hitam
Double strike, kebanyakan haruan bersaiz sederhana, namum tidak sombong untuk menyambar gewang.


Antara hasil di lubuk Air Hitam
Antara hasil tangkapan di hari kedua, 8 ekor haruan diperolehi dalam tempoh 1 jam 30 minit di lubuk air hitam.

Secara keseluruhannya  terjahan kali in kami berjaya memperolehi 22 ekor ikan haruan, tangkapan paling banyak di hari kedua iaitu di lubauk air hitam. Banyak juga "miss call" sebab haruan yang menyambar bersaiz kecil, sekiranya menggunakan umpan kata hidup mungkin peluang untuk terlepas adalah tipis.

Trip Light Jigging Port Dickson akan di update pada entry akan datang...







1 ulasan: