Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Panduan Mudah Membina Fishing Rod Rack

Assalamualaikum dan salam sejahtera. sebagai  kaki pancing mesti korang ada banyak joran. Kadang-kadang sampai beselerak joran kat rumah. Kalau yang  two piece tu, sampai masa nak guna, mula la kelam-kabut nak cari mana set dia. Bergitu juga dengan aku, selalunya macam tu la bila nak guna baru lah nak cari joran dan set yang sesuai.

Untuk memudahkan aku menyimpan joran dan untuk memudahkan aku memilih set yang sesuai bila nak  memancing, aku telah membina "fishing rod rack". Sebenarnya tak lah susah sangat nak buat rack ni, bahan-bahanya pun mudah. Aku cuma guna kayu pallet je, screw pula sebagai bahan untuk menyambungkan bahagian  -bahagian pada rack.

Design Fishing Rod Rack

Design Fishing Rod Rack

Bahagia-bahagian Fishing Rod Rack
Langkah pertama aku buat design fishing rod rack yang aku nak. Senang jer nak buat desing ni, aku buat desing yang paling mudah dan bersesuaian dengan material dan kelengkapan yang aku ada.  panjang maksimum rack tu mestilah tak melebihi pajang pallet.
Bahagia-bahagian Fishing Rod Rack
Terdapat 5 bahagian pada fishing rod rack dan hanya menggunakan 9 keping papan pallet untuk membentuk sebuah fishing rod rack yang lenkap.
Bahagian-bahagian fishing rod rack
1) A =  Papan pemegang  atas
2) B1 & B2 = Papan Sisi
3) C1 & C2 = Papan pemegang bawah
4) D1 & D2= Papan penghadang
5) E =  Papan tapak

Marking
Langkah pertama asingkan kayu-kayu pallet. Pilih kayu yang elok dan sesuai, sebab kebanyakan kayu pallet ni ialah kayu yang reject. Kalau elok dorang tak buat pallet, dah tentu dorang buat perabut atau barang-barang lain yang lebih beharga betul tak.

lepas tu tanda bahagian sambungan, bahagian untuk letak screw dan bahagian untuk buat potongan V. Potongan V ialah pada papan pemegang bawah dan papan pemegang  atas. 

Kalau tengok kat kedai-kedai pancing, kebiasaanya papan pemegang bawah dan papan pemegang  atas dipotong menjadi separuh bulat. Tetapi memandangkan aku tiada peralatan untuk membentuk/memotong separuh bulat, jadi aku buat bentuk V aje la.

Potongan V
Ini adalah papan pemegang  atas , aku membuat potongan V di kedua-dua bahagian, sebab rack aku buat ni boleh menempatkan joran dari dua bahagian iaitu depan dan belakang.
Papan Pemegang Atas dan Bawah
Ini lah papan pemegang atas dan papan pemegang bawah yang telah siap dipotong berbentuk V

Papan Tapak
Ini ialah bahagian tapak, bahagian ni untuk mengelakan rack dari tumbang apabila joran telah diletakkan.
Keseluruhan Papan Untuk Fishing Rod Rack
Ini lah keseluruhan bahagian bagi membuat Fishing Rod Rack. Kesemuanya terdiri dari 9 bahagian.Dua keping untuk bingkai tepi, dua keping Papan penghadang, dua keping untuk papan pemegang bawah, sekeping untuk papan pemegang atas dan dua keping lagi papan sebagai tapak rack.

Papan 45 darjah
Ini adalah bahagian yang penting, ianya terletak dibahagian tapak. Dua keping papan dipasang dalam kedudukan 45 darjah(Papan penghadang). Fungsinya adalah untuk menolak hulu jorang ke bahagian papan pemegang bawah supaya hulu joran sentiasa rapat dan berada dalam bahagian yang telah dipotong berbentuk V.

Bahagian Tapak
Seterusnya adalah memasang  papan pemegang bawah dengan papan penghadang yang telah dipasang pada kedudukan bersudut 45 darjah.

Pemasangan bingkai
Seterusnya ialah memasang papan pemegang atas dengan papan sisi..

Pemasangan bingkai dan Tapak
Seterusya ialah memasang bahagian bingkai(papan pemegang atas dan papan sisi) dengan papan pemegang bawah.

Fishing Rod Rack
Ok dah siap...
Fishing Rod Rack
Boleh la simpan set pancing dengan mudah. lepas ni nak pergi mancing terus ambil je, tak perlu susah-susah nak setup set sebab semuanya dah tersedia.
Port Memancing Di Taman Tema Wetland Putrajaya akan di update pada entry akan datang...










Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan