Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Trip Jigging di Pulau Jarak

Assalamualaikum dan salam sejahtera... Setelah puas bergasak dengan ikan air tawar, maka pada penghujung bulan Mac iaitu dua hari selepas aku berjaya  menewaskan Arapaima di Fish Valley, aku telah menyertai trip jigging di Pulau Jarak, anjuran  "Team Pak Tam Angler". Trip kali ini disertai oleh Pak Tam (Pengurus Hasya Joran Seri Kembangan) sebagai ketua, Iswandi, Amin, Arip, Hadi, Lan, Chef Indrawan dan Aku.

Sebenarnya mereka ni dah banyak kali membuat trip memancing ke Pulau Jarak dan beberapa lokasi di perairan Malaysia. Tetapi inilah kali pertama aku menyertai mereka dan merupakan kali pertama juga aku memancing menggunakan teknik jigging.

Sarapan di Kg Setiawan
Seawal jam 8.00 pagi kami telah sampai ke Kg Setiawan, sebelum ke jeti kami bersarapan terlebih dahulu dan membungkus nasi lemak serta mee hun untuk dijadikan santapan tengah hari nanti.
Enjin yang digunakan
Speed boat kepunyaan tekong Chong mempunyai dua enjin dan setiap satunya berkekuatan 200 horsepower, dengan berkekuatan 400 horsepower kami cuma mengambil masa 1jam20 minit sekiranya ingin terus ke Pulau jarak. Namun pada trip kali ini kami akan singgah dibeberapa lubuk sepanjang perjalanan ke Pulau Jarak.

Min vs Tenggiri
kami sampai ke lubuk pertama lebih kurang jam 10.00 pagi, kedalaman lubuk antara 60ft-70ft. Tekong Chong mengesyorkan kami menggunakan kepingan jig 120g - 150g dan disambung dengan cable. Ini kerana lubuk ini terkenal dengan kerakusan tenggiri membaham jig.

Jig pertama yang disambar tenggiri ialah jig Lan, namum nasib tidak menyebelahi beliau, perambut beliau putus semasa pertarungan. Bergitu juga dengan beberapa ahli yang lain, kepingan jig mereka "hangus" dilarikan tenggiri yang berjaya memutuskan tali perambut. Kemudia jig Amin dan jig aku pula disambar tenggiri, namun kami bernasib baik kerana perambut kami tidak diputuskan oleh tenggiri.

Setelah hampir satu jam mengarau jig dan tiada sebarang sambaran, tekong Chong membawa kami ke satu lubuk Haruan Tasik.

Setibanya di lubuk haruan tasik yang berkedalaman 65ft-75ft, tekong Chong mengesyorkan kami menggunakan kepingan jig 120g ke atas. Ini disebabkan arus yang agak deras. Sedang kami mengarau jig tiba-tiba permukaan air berkocak dan anak-anak ikan melompat ketakutan. Melihat situasi itu tekong Chong mengesyorkan kami menggunakan  teknik casting atau micro jig. Ternyata teknik itu berkesan, kami tidak menang tangan melayan asakan haruan tasik.

Dibawah antara aksi-aksi yang sempat dirakam semasa "Team Pak Tam Angler" melayan haruan Tasik.


Amin vs Aruan Tasik

Hadi vs Aruan Tasik
Pak Tam vs Aruan Tasik

Chef Indrawan vs Aruan Tasik
Aku vs Aruan Tasik
Kesemua ahli merasa bertarung dengan  haruan tasik, namun ada antara ahli yang kecundang apabila tali utama putus semasa pertarungan.
Pulau Jarak
Setelah puas diasak Haruan Tasik, tekong Chong membawa kami ke lubuk seterusnya iaitu berhampiran dengan Pulau Jarak. Lubuk ini berkedalaman 25ft-35ft dan lebih kepada lubuk GT. Kami menggunakan jig 120g dan ada ahli lain menggunakan teknik casting dengan gewang popper.

Jig aku yang pertama sekali disambar GT pada lubuk ini, kemudia diikuti dengan Pak Tam. Beberapa ahli yang lain kehilangan jig disebabkan tersangkut pada terumbu karang.

Dalam perjalanan balik ke jeti, tekong Chong singgah pada lubuk terakhir dan hasilnya Arip berjaya menewaskan seekor Jenahak. Manakala Amin dan Iswandi putih mata disebabkan tali utama terputus semasa pertarungan.

Hasil Jigging Pulau Jarak


Hasil Jigging Pulau Jarak

Hasil Jigging Pulau Jarak

Ahli Kumpulan "Team Pak Tam Angler"

Secara keseluruhannya kesemua ahli "Team Pak Tam Angler" amat berpuas hati dengan hasil tangkapan kali ini. Walaupun ada diantara kami baru menggenali antara satu sama lain. Namum sebagai sebuah pasukan, semangat kerjasama, bertolak ansur dan hormat menghormati antara satu sama lain sangat diutamakan.

Dilampirkan sekali link youtube antara aksi-aksi kami di Pulau jarak

http://www.youtube.com/watch?v=rl0VaoFB8rc  (Aku dan Pak Tam vs Aruan Tasik)
http://www.youtube.com/watch?v=0Mgmsn5A30Q  (Arip vs Aruan Tasik)
http://www.youtube.com/watch?v=y20r9v4kgEo  (Hadi vs Aruan Tasik)








1 ulasan: