Selamat Datang ke joranbiru.blogspot.com

Advertisement

Advertisement

Land Based Casting Serendah

Assalamualaikum dan salam sejahtera.... Baru-baru ni aku telah menerjah sebuah lombong di Serendah,  pada asalnya aku ingin mencari spesies snakehead. Tapi terjah punya terjah sekor snakehead pun aku tak nampak.

Tilapia on spoon
Aku terus menyusuri teping lombong  sampai  aku terjumpa kawasan yang jernih dan dasarnya dipenuhi dengan pasir. Kelihatan terdapat kawah-kawah kecil dibeberapa tempat diatas pasir tersebut serta kelihatan kelibat beberapa pasang ikan tilapia berhampiran kawah tersebut.

Bedasarkan pengalaman aku ikan tilapia tersebut sedang menjaga sarangnya dan biasanya pada masa ini ianya amat garang. Aku melontar gewang spoon dan menghalakan gewang tersebut melalui depan sarang tilapia tadi. Tilapia mengejar dan terus menyambar spoon dan bermulalah aksi tarik-menarik antara aku dan si talapia. Pertarungan  selama hampir 2 minit dan aku berjaya menewaskan tilapia tersebut.

Tilapia
Aku meneruskan lagi melontar spoon ke sarang tilapia yang lain, kali ini seekor tilapia merah menyambar spoon yang melintasi sarangnya. Aksinya sama hebat seperti tilapia hitam sebelum ni, hampir 2 minit bertarung aku berjaya menewaskan tilapia tersebut.

Keli
Setelah tiada sebarang sambaran dari tilapia, aku meneruskan menyusuri tebing lombong. Sampai di satu sudut aku ternampak saliran yang menyalurkan air keluar dari lombong. Aku menghampiri saliran tersebut dan ternampak beberapa ekor kelibat ikan keli. Disebabkan aku tidak pernah memancing keli dengan teknik casting, aku mencuba beberapa jenis gewang. Daripada pencil, popper, minnow  dan propeller frog namun masih tidak berjaya menarik perhatian keli tersebut.

Keli
Akhir sekali aku menggunakan gewang soft plastic berbentuk katak dan ianya memamg berhasil. Dua ekor keli berjaya aku tewaska dengan menggunakan gewang soft plastic ini.

Hasil casting
Ini lah hasil tangkapan aku. Dua ekor tilapia dan dua ekor keli berjaya aku tewaskan. Next time aku nak datang awal pagi sebab menurut seorang penduduk yang aku jumpa secara kebetulan sebelum aku balik mengatakan toman kerap boilling pada awal pagi di lombong ini. 
Trip 3/2015 Light Jigging Port Dickson akan di update pada entry akan datang...




1 ulasan:

  1. saya duduk serendah bang tapi belum pernah try casting lombong2 sini.baru2 nak belajar.geng xde.lombong sebelah mana bang yang berpotensi ada toman tu?

    BalasPadam